A konténerek ma már a globalizáció nélkülözhetetlen eszközei. Elsősorban nehéz, illetve nagy mennyiségek tárolására, szállításra használjuk, és újabban termelhetünk, dolgozhatunk, gyógyíthatunk avagy élhetünk is benne.

A konténerszállítás atyja Malcolm MacLean ötletei azon az elméleten alapultak, hogy a hatékonyság jelentősen javítható egy globális rendszerrel, amelyben ugyanazt a konténert minimális megszakítással lehet szállítani különböző szállítási módokon keresztül útja során.

Vagyis McLean racionalizálta az áruk szállítását azáltal, hogy minimálisra csökkentette a különböző szállítóeszközök esetén a ki-és berakodás idő- és pénzigényes folyamatát.

McLean újítása abban rejlett, hogy a konténerek nem lettek kinyitva a feladó és címzett közötti útvonalon, és a standardizált méret biztosította a különböző szállítóeszközökhöz való kompatibilitást. Kezdetben még egész teherautókat rakott hajóra, hogy azok minél közelebb kerüljenek a végső kiszállítás helyéhez.

A közúti szállítóeszközök és konténerek méretének egységesítése és rohamos fejlődése lehetővé tette, hogy a konténerek előbb a kamionok, majd később már szállító alváz nélkül kerüljenek fel a hajókra. Így helyet és ezáltal költséget takarítottak meg. A következő állomás pedig az volt, hogy az alvázakat is hátrahagyva, csak magát a konténert tették hajóra.

A konténerek zökkenőmentesen mozgathatók hajók, teherautók, vonatok és akár repülőgépek között. A szállítás módja is meghatározza, milyen konténerre van szükség, azok mérete és súlya alkalmazkodik a szállító eszköz mérethez. A konténerek alkalmasak az áruk védelmére. Mindez egyszerűsíti az egész logisztikai folyamatot. A konténerek gazdaságos megtöltését a különféle erre fejlesztett szoftverek segítik. A rakományok jelentős részét raklapokon rögzítik. A raklapok a konténerekhez hasonlóan standard, szabványokba foglalt méretekkel rendelkeznek, de előfordulnak a szabványtól eltérő belső méretű konténerek is amik palettaszélesek.

Konténerek típusai a globalizáció jegyében

Manapság már mindenhol találunk konténert. Ott állnak a mobilkonténer lakások az építkezéseken, szállást adva a munkásoknak. Mobilkórházakat húznak fel a koronavírus idején hazánk számos területén. Konténerépületek terjedtek el az ipari és irodaparkokban, gyárak, szerelőcsarnokok épülnek konténerekből. Konténerekben tárolhatjuk a szelektív szemetet, konténerekben szállíthatjuk el az építkezéseken, felújításokon felhalmozódott építési törmeléket. Konténerekbe kerülnek a zöldhulladékok, az élelmiszer-hulladékok, az irodai hulladékok is. Költözéskor is használhatunk konténereket a nehéz és nagy eszközeinknek. A konténerek mindenütt ott vannak. Teljes a globalizáció.

  • Tengeri, áruszállító konténerek
  • Hűtőkonténerek: Temperálást igénylő áruk szállítására alkalmas konténer. A hűtést és fűtést a vasúti és közúti szakaszon generátor biztosítja, a hajókon pedig ezek a konténerek elektromos hálózatra csatlakoztathatóak.
  • Tartály vagy tankkonténerek: Folyadék, ömlesztett áru fuvarozására alkalmas konténer. Leggyakrabban folyékony élelmiszer és vegyi áru fuvarozására használják. Gyakran fűthetőek, vagy hűthetőek.
  • Célkonténerek: nyitott, nyitható vagy zárt konténerek
  • Konténerépületek: gyárak, ipari egységek, irodák, mobil sport-és egészségügyi létesítmények, lakóépületek

Célkonténerek nálunk

Az építkezés, lomtalanítás és egyéb alkalmi szállítás népszerű eszköze a nyitott konténer. Két fő típusa a láncos konténer és a multilift rendszerű konténer. A láncos konténerek további főbb típusa az oldalt emelhető és a hátul emelhető konténer.

Láncos konténerek: A hétköznapokban gyakran halljuk sittes konténer néven említeni. Ami nem csoda, mert a láncos konténerhasználat egyik legelterjedtebb területe a sitt, avagy építési törmelékek tárolása és szállítása. Ám a konténerek ennél jóval szélesebb körben hasznosíthatók:

  • építkezés-bontás során keletkezett törmelékek
  • építőipari anyag
  • kommunális hulladék
  • irodai hulladék
  • háztartási hulladék
  • zöld és egyéb hulladék,
  • továbbá különféle nehéz termékek tárolására, szállítására.

Altípusai nálunk:

  • Nyitott
  • Zárt, másnéven fedett
  • és lenyitható hátfalú, avagy más megnevezéssel élve lenyitható ajtós konténerek.

A multiliftes konténereket is többféle módon ismerhetjük a köznyelvből: görgős vagy emelőhorgos konténerként is emlegetik.

Altípusai nálunk:

  • Zárt
  • Nyitható tetejű
  • Speciális kialakításúak pl. gépszállító platformok

Szerző: Polgár Ágnes

Forrás: www.macandrews.com
Kép: Valparaiso

Pin It on Pinterest

Shares
Share This