A konténerek ma már a globalizáció nélkülözhetetlen eszközei. Elsősorban nehéz, illetve nagy mennyiségek tárolására, szállításra használjuk, és újabban termelhetünk, dolgozhatunk, gyógyíthatunk avagy élhetünk is benne.
A konténerszállítás atyja Malcolm MacLean ötletei azon az elméleten alapultak, hogy a hatékonyság jelentősen javítható egy globális rendszerrel, amelyben ugyanazt a konténert minimális megszakítással lehet szállítani különböző szállítási módokon keresztül útja során.
Vagyis McLean racionalizálta az áruk szállítását azáltal, hogy minimálisra csökkentette a különböző szállítóeszközök esetén a ki-és berakodás idő- és pénzigényes folyamatát.
McLean újítása abban rejlett, hogy a konténerek nem lettek kinyitva a feladó és címzett közötti útvonalon, és a standardizált méret biztosította a különböző szállítóeszközökhöz való kompatibilitást. Kezdetben még egész teherautókat rakott hajóra, hogy azok minél közelebb kerüljenek a végső kiszállítás helyéhez.
A közúti szállítóeszközök és konténerek méretének egységesítése és rohamos fejlődése lehetővé tette, hogy a konténerek előbb a kamionok, majd később már szállító alváz nélkül kerüljenek fel a hajókra. Így helyet és ezáltal költséget takarítottak meg. A következő állomás pedig az volt, hogy az alvázakat is hátrahagyva, csak magát a konténert tették hajóra.
A konténerek zökkenőmentesen mozgathatók hajók, teherautók, vonatok és akár repülőgépek között. A szállítás módja is meghatározza, milyen konténerre van szükség, azok mérete és súlya alkalmazkodik a szállító eszköz mérethez. A konténerek alkalmasak az áruk védelmére. Mindez egyszerűsíti az egész logisztikai folyamatot. A konténerek gazdaságos megtöltését a különféle erre fejlesztett szoftverek segítik. A rakományok jelentős részét raklapokon rögzítik. A raklapok a konténerekhez hasonlóan standard, szabványokba foglalt méretekkel rendelkeznek, de előfordulnak a szabványtól eltérő belső méretű konténerek is amik palettaszélesek.
Konténerek típusai a globalizáció jegyében
Manapság már mindenhol találunk konténert. Ott állnak a mobilkonténer lakások az építkezéseken, szállást adva a munkásoknak. Mobilkórházakat húznak fel a koronavírus idején hazánk számos területén. Konténerépületek terjedtek el az ipari és irodaparkokban, gyárak, szerelőcsarnokok épülnek konténerekből. Konténerekben tárolhatjuk a szelektív szemetet, konténerekben szállíthatjuk el az építkezéseken, felújításokon felhalmozódott építési törmeléket. Konténerekbe kerülnek a zöldhulladékok, az élelmiszer-hulladékok, az irodai hulladékok is. Költözéskor is használhatunk konténereket a nehéz és nagy eszközeinknek. A konténerek mindenütt ott vannak. Teljes a globalizáció.
- Tengeri, áruszállító konténerek
- Hűtőkonténerek: Temperálást igénylő áruk szállítására alkalmas konténer. A hűtést és fűtést a vasúti és közúti szakaszon generátor biztosítja, a hajókon pedig ezek a konténerek elektromos hálózatra csatlakoztathatóak.
- Tartály vagy tankkonténerek: Folyadék, ömlesztett áru fuvarozására alkalmas konténer. Leggyakrabban folyékony élelmiszer és vegyi áru fuvarozására használják. Gyakran fűthetőek, vagy hűthetőek.
- Célkonténerek: nyitott, nyitható vagy zárt konténerek
- Konténerépületek: gyárak, ipari egységek, irodák, mobil sport-és egészségügyi létesítmények, lakóépületek
Célkonténerek nálunk
Az építkezés, lomtalanítás és egyéb alkalmi szállítás népszerű eszköze a nyitott konténer. Két fő típusa a láncos konténer és a multilift rendszerű konténer. A láncos konténerek további főbb típusa az oldalt emelhető és a hátul emelhető konténer.
Láncos konténerek: A hétköznapokban gyakran halljuk sittes konténer néven említeni. Ami nem csoda, mert a láncos konténerhasználat egyik legelterjedtebb területe a sitt, avagy építési törmelékek tárolása és szállítása. Ám a konténerek ennél jóval szélesebb körben hasznosíthatók:
- építkezés-bontás során keletkezett törmelékek
- építőipari anyag
- kommunális hulladék
- irodai hulladék
- háztartási hulladék
- zöld és egyéb hulladék,
- továbbá különféle nehéz termékek tárolására, szállítására.
Altípusai nálunk:
- Nyitott
- Zárt, másnéven fedett
- és lenyitható hátfalú, avagy más megnevezéssel élve lenyitható ajtós konténerek.
A multiliftes konténereket is többféle módon ismerhetjük a köznyelvből: görgős vagy emelőhorgos konténerként is emlegetik.
Altípusai nálunk:
- Zárt
- Nyitható tetejű
- Speciális kialakításúak pl. gépszállító platformok
Szerző: Polgár Ágnes
Forrás: www.macandrews.com
Kép: Valparaiso