1956. április 26-án, pontosan hatvannégy évvel ezelőtt indult útjára az Ideal X átalakított tartályhajója a Newark-i New Jersey-ből, fedélzetén pontosan 58 tehergépkocsi-pótkocsival megrakodva. Ettől a naptól jegyezzük a konténerekkel való szállítást.
Az újító Malcolm McLean
Az Ideal X, az első konténerszállító hajó az észak-karolinai üzletember, Malcolm McLean tulajdonában volt. Róla már ITT írtunk korábban. Malcolm McLean úgy vélte, hatékonyabb lenne idő, energia és költség tekintetében ha az egész teherautó utánfutókat a hajók szállítanák el, mint autóval körbeutazni a kontinenst.
Az a gondolat, hogy valamilyen szállítótartályt használjon, nem volt teljesen újszerű. A modern konténerekhez hasonló dobozokat már 1792-ben Angliában használtak kombinált vasúti és lószállításra.
Az Egyesült Államok kormánya a második világháború alatt kisméretű, szabványos méretű konténereket használt, amelyek bizonyították a gyors és hatékony kirakodás és elosztás eszközét.
Illetve, a Seatrain hajózási vonal is egyfajta vasúti dobozos kocsikat szállított a fedélzeten már 1929-ben a New York – Kuba útvonalon. Malcolm McLean azonban praktikusabb megoldást képzelt el a vasúti dobozos kocsiknál. El akarta választani a teherautó konténerét a platótól és a kerekektől, és elkészített egy szögletes sarok-oszlop rendszert, hogy könnyű legyen egymásra rakni a konténereket úgy, hogy azok ne is mozduljanak el.
Így a konténerek zökkenőmentesen mozgathatók lettek a hajók, teherautók és vonatok között. A költségmegtakarítás azonnal beigazolódott, mert már a visszatartó útra is volt szállítmánya az Ideal X-nek. A kikötőket innentől kezdve, már az új rakodási rend szerint kezdték át- vagy megépíteni. A konténereket hamarosan szabványosították, hogy a rendszer globálissá váljon. Így is lett, most 64 évvel később már mindenki dobozban gondolkodik.
Boldog születésnapot!
Amikor ez 1956. április 26-án az Ideal X elindult, Malcolm McLean gondolatai szerint megrakodott fuvarral, még senki nem sejtette, hogy végül nemcsak egyszerűsíti, hanem forradalmasítja is az egész logisztikai folyamatot, annyira, hogy most, ha hatvannégy évvel később körülnézünk, jóformán mindenhol konténereket látunk. Kicsit és közepest, nagyot és hatalmasat. Nyitottat, nyithatót, avagy zártat. Láncost vagy multilifteset. Akár hűthetőt vagy fűthetőt, teljes mértékben közművesített. Mobilt és rögzítettet egyaránt.
Vagyis hullámos acéllemezek vannak mindenhol. A konténerek kivitelezésének legfeljebb csak a képzelet szabhat határt: lehetnek ennek, annak és amannak, ilyen, olyan és amolyan hulladéktárolói, hajózási konténerek, hűtőbokszok, tartálykonténerek, kalodák. Vagy éppen szállítási konténer(e)ből átalakított irodák, garázsok, előre gyártott házak, mobil kórházak, mobil iskolák, fix gyártócsarnokok, összeszerelő műhelyek, istállók, gabonatárolók és az is, amit nem soroltunk fel. De valaki bizonyára kitalálja. Lehet ön lesz az!

Szerző: Polgár Ágnes
Forrás: worldshipping, absolutecontainers, internasional.kompas