Konténerátrakó: Európa rekorder lett az új daru Fényeslitkén

Minden hír érdekel bennünket, ami konténeres, és természetesen építőjellegű. Pozitív. Ilyen az is, hogy Európa legmodernebb szárazföldi konténerátrakóján, az East-West Gate terminálon épült fel az új konténerátrakó rekorder daru. A terminál évente akár 1 millió darab 20 lábas TEU konténert is tud majd kezelni, elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény a kontinensen.

Az ukrán–magyar határ közelében, Fényeslitkén 2021 januárjában kezdődött el az East-West Gate intermodális terminál építése. A 85 hektáros létesítmény lesz a legnagyobb európai vasúti terminál, 30 milliárd forintból épül, rohamléptekben, a normál és a széles vasúti nyomtáv találkozásánál található létesítmény 2022 első negyedévében üzembe is áll.

Érdekesség, hogy Nyugat-Európában és Magyarországon 1435 milliméteres nyomtávot használnak, keleten, Záhonytól azonban 1520 milliméteres, széles nyomtávot.

Ide építettek most három darut. Az egyik rekordméretű lett Európában.

41 méter fesztávú a legnagyobb konténerátrakó

Mindehhez a nagy beruházáshoz, decemberben fejezték be a méretüket és az alkalmazott technológiát tekintve is egyedülálló óriásdaruk építését Fényeslitkén. Az osztrák Künz vállalat 50 munkatársa két hét alatt, 12 órás műszakokban állította fel Európa legmodernebb termináljának három, sínen guruló óriásdaruját.

Az egyik, 41 méter fesztávú szerkezet a legnagyobb szárazföldi átrakó Európában. A másik két daru 28 méter széles. Mindegyik 28 méter magas, és egyenként 45 tonna terhet tudnak rakodni. Szintén áll már a terminál negyedik, 20 méter magas gumikerekes daruja is. A darukat mostoha időjárási körülmények között építették fel, a munkáról készült rövid time-lapse-videó készült.

 

A konténerátrakó óriásdarukat 5G-s kapcsolat segítségével távolról, egy irányítóközpontból vezérlik majd, amely biztonságosabb és jobb munkafeltételeket biztosít a személyzetnek. Mindegyikre húsz nagyfelbontású kamerát telepítettek, amelyek képét az 5G segítségével valós időben látják a terminál központjában, és ugyanúgy, késleltetés nélkül tudnak reagálni, így úgy tudják irányítani a darukat, mintha azokon, egy fülkében dolgoznának.

A modern kor követelményeivel, valamint az EU vasúti és klímastratégiájával összhangban működése során nagy figyelmet fordít a környezetre. A létesítmény zöldtechnológiával valósul meg, az energiaellátást többek között nagy teljesítményű napelempark, valamint hőszivattyú rendszer biztosítja.

A terminál évente akár 1 millió darab 20 lábas konténert (TEU) is tud majd kezelni, elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény lesz a kontinensen. A tervek szerint ezzel kapcsolódik be Magyarország a Kína és Európa közötti Új selyemút kontinentális forgalmába.

 

 

További konténeres blogbejegyzéseink: ITT

 

Forrás: ITT és ITT
Szerző: Polgár Ágnes
Kép: East West Gate